Motivasikan diri anda dengan menonton movie!


Sebentar tadi saya baru selesai menonton filem bertajuk The Core di TV 2. Bukan dirancang tetapi secara tidak sengaja. Oleh kerana menarik, saya teruskan menonton sehingga selesai. Apa yang saya boleh katakan adalah, sangat bagus! Sebenarnya filem ini sudah lama ditayangkan. Tayangan pertama pada 28 Mac 2003. The Core merupakan science fiction disaster film yang diarahkan oleh Jon Amiel berdasarkan novel `Core` tulisan Paul Preuss. Secara ringkas filem ini berkisar tentang usaha menyelamatkan bumi daripada permasalahan radiasi solar yang telah menyebabkan setiap benda yang terdedah dengan sinaran tersebut terbakar. Satu pasukan pakar telah memutuskan bahawa bencana itu berlaku disebabkan oleh teras bumi yang statik atau berputar perlahan dan bakal berhenti.


Bagi menghentikan permasalahan tersebut, teras bumi mesti diputarkan semula. Susulan daripada itu, satu misi ke teras bumi oleh sepasukan pakar untuk menjatuhkan beberapa butir bom nuklear telah dilancarkan. Harapan mereka adalah, apabila bom nuklear itu meletup teras bumi akan berputar semula. 1001 cabaran yang mereka lalui di sepanjang misi tersebut. Memang saat-saat itu sangat mencemaskan! Daripada 6 orang yang menyertai misi itu, hanya tinggal 2 orang sahaja yang selamat kembali ke permukaan bumi termasuk seorang pilot. Yang lain terkorban. Ada yang terkena serpihan berlian. Ada yang mati tersepit di dalam kapal sewaktu kecemasan. Ada yang terpaksa berkorban membuka punat nuklear di luar kapal dan ada yang terperangkap di dalam kotak nuklear yang akhirnya meletup bersama-sama dengan nuklear tersebut. Nilai motivasi yang kita boleh dapat daripada filem ini adalah terlalu banyak, antaranya:




  1. Apa sahaja bidang yang kita ceburi, berusahalah sampai ke tahap pakar. Dengan kepakaran itu sahajalah yang boleh memudahkan kita bekerja dengan lebih berkualiti terutama pada detik-detik kecemasan.


  2. Cuba menjadi seorang yang unik. Buat sesuatu yang tidak pernah orang lain terfikir untuk lakukan. Ramai yang telah membikin filem misi ke angkasa lepas, lautan, gunung-ganang, kutub, dan hutan. Tapi misi ke teras bumi???


  3. Bertindaklah dengan akal bukan dengan emosi. Siapa yang perlu diselamatkan seorang rakan atau 6 bilion penduduk bumi? Mestilah yang 6 bilion itu kan.


  4. Kalau tidak tahu, katakan tidak tahu. Jangan bersikap bodoh sombong. Lantas, bersedialah untuk belajar walaupun anda sudah bergelar profesor/tok guru.


  5. Tenang itu sangat penting. Terutamanya semasa kecemasan yang boleh mengancam nyawa kita. Hanya dalam keadaan kita tenang sahaja, kita boleh berfikir dengan betul dan membuat keputusan dengan tepat.


  6. Cukuplah tu...

Kesimpulannya, menonton movie memang boleh memotivasikan diri kita. Yang penting, pilihlah movie yang baik. Baik movie, baik juga motivasinya. Buruk movie, buruk juga motivasinya! Ha, yang pernah tengok movie yang tidak baik itu, masih ada masa untuk bertaubat. Mata, Allah SWT berikan untuk melihat kebesaranNya. Wallahua`lam.

4 comments:

Anonymous said...

Baguslah bro tulisan awk...naik semangat gua gitu! gua setuju, movie sememangnya sumber inspirasi gua

syikin

Anonymous said...

Hidup MMC!!!!!!!!!!!!!!!!!

*****jejaka macho******

Anonymous said...

amat baik untuk diamal. tengkiu bro!

sayunara pp

Umar Safri said...

Syikin, J. Macho & Sayunara,

Tq. Manfaatkanlah apa yg dibaca. InsyaAllah walaupun sikit kalau diamalkan dgn ikhlas, besar kesan baiknya di dlm kehidupan...

Related Posts with Thumbnails

WHAT DOES GEOLOGIST DO

Geologists work to understand the history of our planet. The better they can understand Earth’s history the better they can foresee how events and processes of the past might influence the future.

WHAT IS GEOLOGY

Geology is the study of the Earth, the materials of which it is made, the structure of those materials, and the processes acting upon them. It includes the study of organisms that have inhabited our planet. An important part of geology is the study of how Earth’s materials, structures, processes and organisms have changed over time.

GEOLOGY AS A CAREER

Geologists work in a variety of settings. These include: natural resource companies, environmental consulting companies, government agencies, non-profit organizations, and universities. Many geologists do field work at least part of the time. Others spend their time in laboratories, classrooms or offices. All geologists prepare reports, do calculations and use computers.

  © Blogger templates GeoMotivator.Com by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP