Kuasai Masalah, Jangan Masalah Menguasai Anda!


Dalam Oxford Dictionary, `problem` ditakrifkan sebagai, "... thing that is difficult to deal with or understand..." (benda yang sukar dihadapi atau difahami). Alah... ketepikan dululah soal pertikaian tentang pentakrifan. Yang penting asas takrif itu kita fahami. Saudara, tidak ada seorang manusia pun yang tidak mempunyai masalah di dunia ini. Betul? Tidak ada seorang manusia pun di dunia ini yang boleh lari daripada masalah. Betul? Dan... ada yang berjaya, ada juga yang tewas di dalam menghadapi masalah. Betul? Ya, saya yakin anda bersetuju dengan fakta ini.

Barangkali, ada yang mempunyai masalah kewangan? Baru dimarahi bos? Banyak kerja tertunggak? Baru putus cinta? Baru bercerai? Hilang benda yang amat berharga? Murid-murid degil? Hutang? Suami/isteri? Dan bermacam-macam lagi masalah yang lain.

Apapun masalah anda, kuasailah masalah itu. Jangan sampai masalah menguasai diri anda. Kerana, semua itu adalah intipati tujuan manusia diciptakan (Rujuk Surah Al-Baqarah: 30 dan Adz-Dzariyaat: 56). Ya, untuk bertarung dengan masalah. Dalam beribadat kepadaNya pun kita terpaksa bertarung dengan pelbagai masalah untuk mencapai status 1 ibadah. Apatahlah sebagai khalifah di muka bumi. 1001 masalah yang kita hadapi untuk mencapai status khalifah yang beramanah. Malah, prestasi kita di dunia ini akan diukur sejauh mana kecemerlangan kita berhadapan dengan masalah. Dan, prestasi itulah yang kita akan bawa berjumpa dengan Allah SWT kelak.

Apa yang perlu anda lakukan adalah redha dengan masalah yang ditimpakan kepada anda. Kedua, berusaha keras menyelesaikan masalah itu mengikut kaedah-kaedah yang tidak lari dari landasanNya. Kemudian, serahkan semua itu kepada Allah SWT. Kita hanya diperintahkan untuk berusaha sebaik mungkin. Bukan diperintahkan untuk mempastikan hasilnya.

Ayuh saudara! Perbetulkan bearing persepsi anda tentang masalah. Bermula detik ini, senyumlah apabila berhadapan dengan masalah. Jangan lari daripada masalah. Pastikan prestasi anda cemerlang! Jika anda takut menghadapi masalah, tadahkan tangan anda kepadaNya. Bermunajatlah, minta dimasukkan ke syurga segera. Kerana di syurga bukan lagi masa untuk bekerja menghadapi masalah. Tapi, tempat menuai hasilnya. Saudara, letakkan masalah anda di dalam genggaman anda. Jangan simpan di dalam hati anda. Hati itu adalah raja. Apabila raja dikuasai, maknanya anda telah dikuasai masalah dan anda akan didaulatkan sebagai 'Orang Bermasalah'. Selamat mencuba!

3 comments:

Dearie Pearls said...

dek kerana tewas menguasai masalah, ramai yang bertindak membunuh diri..
maksudnya, masalah menguasai..

Anonymous said...

Manusia yang takde masalah tu sebenarnya yang bermasalah.

Umar Safri said...

LOL & PQ,

T. kasih. Sy bersetuju dgn pandangan bernas anda berdua. Mcm tulah kebiasaannya tabiat manusia. Suka sstu yg tiada risiko/masalah. Ingin kaya cepat, naik pangkat cepat dll. Semua nak cepat, kalau boleh tanpa sebarang cabaran/masalah... Walhal, sunatullah itu disebaliknya.

Related Posts with Thumbnails

WHAT DOES GEOLOGIST DO

Geologists work to understand the history of our planet. The better they can understand Earth’s history the better they can foresee how events and processes of the past might influence the future.

WHAT IS GEOLOGY

Geology is the study of the Earth, the materials of which it is made, the structure of those materials, and the processes acting upon them. It includes the study of organisms that have inhabited our planet. An important part of geology is the study of how Earth’s materials, structures, processes and organisms have changed over time.

GEOLOGY AS A CAREER

Geologists work in a variety of settings. These include: natural resource companies, environmental consulting companies, government agencies, non-profit organizations, and universities. Many geologists do field work at least part of the time. Others spend their time in laboratories, classrooms or offices. All geologists prepare reports, do calculations and use computers.

  © Blogger templates GeoMotivator.Com by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP