Presiden Bush Dibaling Kasut- Apa nilai motivasinya?







"This is a goodbye kiss from the Iraqi people, dog!"
-Muntadar al-Zeidi -

Apa yang saya boleh katakan di sini adalah, tahniah kepada Muntadar al-Zeidi di atas keberaniannya bertindak membaling kasut ke arah muka Presiden Bush. Saya bersangka baik terhadap niat si pembaling itu. Pada saya beliau membaling itu disebabkan bermacam-macam faktor.

Boleh jadi disebabkan kemarahan/kebenciannya yang meluap-luap. Kemarahan/kebencian meluap-luap yang sudah sekian lama dipendamkan, sehingga beliau tidak dapat mengawal emosi.

Boleh jadi juga disebabkan beliau ingin popular di seantero dunia sebagai seorang wartawan yang berani. Ada kemungkinan juga disebabkan wujud `pakatan` di antara si pembaling dan yang dibaling itu. Ya, bermacam-macam kemungkinan. Hanya Allah SWT, beliau dan yang diizinkan Allah SWT untuk tahu sahaja yang tahu perkara sebenar.

Pelbagai respon yang kita lihat terhadap isu ini. Ramai yang memuji keberanian dan menyokong tindakan Muntadar al-Zeidi. Ramai juga yang mengatakan tindakan beliau biadab dan tidak kena pada masanya. Ada juga orang yang di atas pagar. Langsung hatinya tidak tersentuh dengan peristiwa ini. Walau apapun, reaksi mereka itu adalah hak masing-masing untuk memberikan pandangan.

Seperti mana insan lain, saya juga teruja untuk memberikan beberapa reaksi terhadap peristiwa 'baling kasut' ini. Izinkan saya memberikan pandangan yang sedikit berbeda berbanding yang lain, sebagaimana berikut:

  1. Kenapa kasut itu tidak mengenai kepala Presiden Bush? Sedangkan Muntadar al-Zeidi mempunyai 2 peluang untuk membaling. Dalam jarak yang begitu dekat, sekurang-kurangnya kalau bukan kepala, kasut itu sepatutnya akan mengenai dada Presiden Bush. Alahai... kenapalah tidak kena kepalanya? Maknanya, untuk menepati sasaran kita perlu ada kepakaran. Kepakaran itu akan datang melalui pembelajaran berterusan dan latihan yang mantap serta pengalaman yang dimiliki.

  2. Kita perlu sedar, Presiden Bush bukan sembarangan orang. Beliau merupakan `Ketua Polis` dunia! Ratusan ribu tentera adalah di bawah telunjuknya. Jadi, kalau setakat kasut... apalah sangat bagi seorang Bush. Bush kan selalu `bermain` dengan peluru berpandu. Sebab itu Presiden Bush boleh mengelak dengan pantas. Maknanya, sebelum kita menyerang seseorang, kita perlu selidiki kekuatan lawan. Jangan semborono sahaja.

  3. Setinggi manapun pangkat seseorang, janganlah berasa bongkak kepada sesama insan. Jangan lupa ada yang Maha Kuasa. Ingat, seorang raja yang bernama Namrud pun tewas dek nyamuk seekor. Macamanapun ketat kawalan keselamatan seseorang, ia tidak akan selamat selamanya. Siapa pernah menyangka peristiwa `baling kasut` itu akan berlaku? Oleh itu, sebagai pemimpin memimpinlah dengan adil. Jangan sampai ada hak-hak rakyat yang kita abaikan. Khuatir, bukan kasut lagi yang akan dibaling ke arah pemimpin tetapi bom!

Demikianlah beberapa nilai motivasi yang saya boleh kongsikan kepada pembaca sekalian. Sekadar sembang-sembang sahaja. Mudah-mudahan ada manfaatnya. Wallahua`lam...

7 comments:

PakciQue said...

Kalau kau rasa kau mampu melempar kasut ke arah Bush dengan lebih baik. Apa kata kalau kau cuba permainan ini. Permainan yang diberi nama "Sock and Awe" ni dibangunkan berdasarkan insiden tersebut.

Cubalah kalau berani.

PakciQue said...

Kalau kau rasa kau mampu melempar kasut ke arah Bush dengan lebih baik. Apa kata kalau kau cuba permainan ini. Permainan yang diberi nama "Sock and Awe" ni dibangunkan berdasarkan insiden tersebut.

Cubalah kalau berani.

Muhammad Umar Sarimal said...

Selamat datang PQ...

Tq atas kunjungan. Jangan risau, saya tidak akan membaling anda dgn kasut. Ha ha ha... Gurau. Saya dah try game tu semalam lg. Tapi, semakin saya main saya rasa macam saya pula dibaling. Dibaling dgn pembaziran masa, dibaling dgn pembaziran tenaga elektrik dan dibaling dgn kebosanan. Walhal Bush sedang nyenyak tidur... hehe.

Lt M Musli Bin Jaffar (PSSTUDM) said...

Setuju betul saya sama kau bro Umar... Tahniah atas ulasan baik...

Muhammad Umar Sarimal said...

Tq Mus... Sebenarnya, siapalah kita ni kan utk 'memblog'. Tapi, sekurang2nya kita ada catatan kehidupan. Paling tidak, utk anak-anak dan kpd yg berminat..

LotsOfLove said...

Salam Singgah..
Aku terfikir nasib si pembaling..
cian dier..
geram kt rasanya dier kat BUSH..

Muhammad Umar Sarimal said...

L.O.L,

Salam diterima. Singgah dialu-alukan. Ya, kesian. Dikhabarkan dia 1/2 mati dipukul selepas insiden itu. Apapun, ia 1 kebanggaan dan kepuasan bagi seorang pejuang bangsa spt dia..

Related Posts with Thumbnails

WHAT DOES GEOLOGIST DO

Geologists work to understand the history of our planet. The better they can understand Earth’s history the better they can foresee how events and processes of the past might influence the future.

WHAT IS GEOLOGY

Geology is the study of the Earth, the materials of which it is made, the structure of those materials, and the processes acting upon them. It includes the study of organisms that have inhabited our planet. An important part of geology is the study of how Earth’s materials, structures, processes and organisms have changed over time.

GEOLOGY AS A CAREER

Geologists work in a variety of settings. These include: natural resource companies, environmental consulting companies, government agencies, non-profit organizations, and universities. Many geologists do field work at least part of the time. Others spend their time in laboratories, classrooms or offices. All geologists prepare reports, do calculations and use computers.

  © Blogger templates GeoMotivator.Com by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP