GAGAL: Selamat Hari Guru

Apa khabar saudaraku sekalian? Rasanya sudah agak lama saya berehat. Ke hulu dan ke hilir dengan pelbagai urusan. Sebenarnya kesibukan bukanlah penghalang untuk mengemaskinikan blog. Sesibuk manapun seseorang, kita pasti punya masa di antara selepas jam 12.00 tengahmalam hingga sebelum subuh. Tapi malang bagi saya kerana, laptop saya masih di kilang. Pembaikan masih belum selesai. Ini angkara anak kesayangan sayalah tu... pandai-pandai siram laptop saya. Ainul ingat itu bunga kah? hehe. Tidak apa, abah tidak marah. Kadang-kadang kegiatan anak ini tidak boleh selalu disekat dengan perkataan `jangan/kada/ don`t`. Risau daya kreativitinya terbantut. Okey.. diharapkan kawan-kawan fahamlah kalau ada ruangan saya yang belum dikemaskinikan.

Baiklah, pada kali ini saya ingin berbicara soal Hari Guru. Saya sudah sampaikan ucapan Hari Guru kepada cikgu-cikgu di dalam SAM walaupun ada sedikit kelewatan berbanding yang lain. Sebenarnya dalam geologi juga, ada mengajar tentang penghargaan. Geologi mendidik masyarakat supaya mempunyai sifat menghargai. Ianya dapat dilihat terutamanya di dalam kitab Geologi Ekonomi. Dalam kitab ini kita diajar tentang batu-batu permata (mineral) yang berharga. Apabila berharga, semestinyalah kita akan menghargainya kan? Apapun, darjah penghargaan itu tidak sama di antara satu permata dengan permata yang lain. Ia bergantung kepada banyak faktor. Contohnya, intan sudah pastilah jauh lebih bernilai daripada serpihan batu di jalanan. Justeru, darjah penghargaan terhadap intan sememangnya jauh lebih tinggi berbanding dengan batu jalan tadi. Macam begitulah uniknya geologi. Bukan hanya mengajar tentang bumi tetapi juga psikologi kemanusiaan.

Kalau kita lihat di kebanyakan blog, mereka akan memilih seorang guru yang paling mereka hargai untuk disampaikan ucapan selamat dan penghargaan. Tapi, izinkan saya mempersembahkan sedikit kelainan. Saya juga ingin merakamkan ucapan selamat dan penghargaan ini kepada guru saya. Bagaimanapun, guru saya ini bukan manusia, bukan malaikat dan bukan juga binatang. Yang pasti, ia tetap mahkluk ciptaan Allah juga. Dialah guru saya sepanjang hayat. Tidak lain dan tidak bukan, dialah `Gagal` saya. Sejak saya lahir sehingga sekarang guru inilah yang banyak mengajar saya. Daripada kegagalan demi kegagalan yang saya lalui, mengajar 1001 perkara. Daripada situ, saya bangkit dan menggapai beberapa kejayaan. Alhamdulillah. Saya jarang belajar daripada kejayaan. Selalunya saya belajar daripada kegagalan saya menilai dan menjaga kejayaan itu.

Saya dilahirkan dan dibesarkan di dalam sebuah keluarga yang saya sifatkan gagal ekonominya tapi berjaya prinsip juangnya. Kegagalan ekonomi keluarga yang berpuluh tahun lamanya telah mengajar saya supaya bangkit daripada kemiskinan. Kegagalan saya menjadi pelajar cemerlang telah mengajar saya untuk lebih tekun belajar. Kegagalan saya di dalam percintaan/perhubungan telah mengajar saya membentuk sebuah perhubungan yang lebih ikhlas dan bermatlamat. Kegagalan saya membaca dan menyelami derita rakyat telah mengajar saya supaya terjun dalam dunia perjuangan. Kegagalan saya menjadi hamba Allah yang soleh telah mengajar saya apa ertinya Cinta Allah. Akhirnya, `Gagal` saya juga mengajar saya supaya membuat persiapan serapi dan sebaik mungkin agar tidak akan gagal lagi... Selamat Hari Guru Gagalku!



Pesanan: Jangan takut pada kegagalan. Belajarlah daripadanya. Tapi ingat, jangan sampai dipatuk ular kali kedua di lubang yang sama!

7 comments:

Little Mike (LM) said...

Dare to FAIL...

IsOn said...

Mengalami kegagalan memang memeritkan sesiapapun, tetapi jika kita menghargai kegagalan dengan berusaha lebih tekun, pastinya kegagalan masa lampau akan menjadi satu kenangan terindah yang telah mengajar kita erti perjuangan.

Selamat berjuang saudaraku!

Umar Safri said...

LM & Tuan Dr,

tq. anda berdua benar. semoga bermanfaat kpd semua. salam perjuangan kembali sdrku!

JMimie said...

Dulu2 sya paling anti kegagalan dan susah utk menerima kegagalan kerana sejak kecil sya terlalu biasa berada di kedudukan 'atas' dalam semua perkara. Sekarang bila sudah 'matang' sikit...hehe..dan ditambah dengan beberapa siri kegagalan yg pernah sya alami...syukurlah sbb akhirnya sya faham dan cukup mengerti bahawa rupa2nya kegagalan itu bukan musuh kejayaan malahan boleh menjadi batu loncatan utk menjadi lebih super extraordinary dlm banyak perkara.

Chayoo my friend ;)

Selamat hari guru.

Umar Safri said...

mimie,

memang realitinya amat sukar menerima kegagalan. mungkin semua orang mcm begitu, termasuk sy hehe.. amat pahit, sedih dan kadang2 ada juga kes2 bunuh diri.

tapi, spt apa yg mimie cakap.. kematangan itu penting. dgn sebab kematanganlah kita boleh mengubah kegagalan yg sifatnya -ve itu kpd +ve dan bisa pula menjadikan diri kita ini super extraordinary.

p/s: tapi sebenarnya, yg mengajar kita supaya belajar drp kegagalan adl seorg guru dari kalangan manusia. SELAMAT HARI GURU UTK SEMUA GURU DI MANA PUN ANDA BERADA. tidak kira samada guru bertauliah ataupun tidak. jasamu TATAP dikenang.

David Meja said...

Gagal bukan bererti gagal selama-lamanya.Teruskan...

Umar Safri said...

sdr. david,

tq... selamat hari guru ki bos. hehe. ba, sama2 kita teruskan..memperkasa bangsa & negara.

Related Posts with Thumbnails

WHAT DOES GEOLOGIST DO

Geologists work to understand the history of our planet. The better they can understand Earth’s history the better they can foresee how events and processes of the past might influence the future.

WHAT IS GEOLOGY

Geology is the study of the Earth, the materials of which it is made, the structure of those materials, and the processes acting upon them. It includes the study of organisms that have inhabited our planet. An important part of geology is the study of how Earth’s materials, structures, processes and organisms have changed over time.

GEOLOGY AS A CAREER

Geologists work in a variety of settings. These include: natural resource companies, environmental consulting companies, government agencies, non-profit organizations, and universities. Many geologists do field work at least part of the time. Others spend their time in laboratories, classrooms or offices. All geologists prepare reports, do calculations and use computers.

  © Blogger templates GeoMotivator.Com by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP