Formula II: Pemidato Hebat (FPH II)

Apa khabar saudara? Moga sihat dan ceria hendaknya. Hari ini saya ingin menyambung Formula Pemidato Hebat (FPH). Baiklah, kita masuk ke Formula II. Sebelum itu saya ingin bertanya, adakah saudara sudah menjalankan latihan Formula I? Hehe...usah ditangguh-tangguh. Kita sering dengar kan bahawa `kerja yang ditangguh, tidak akan menjadi`. So, just do it. Formula II yang ingin saya ingin kongsikan adalah, RANGSANG ORGAN UCAPAN DAN LATIH SETIAP HARI.

Untuk makluman pembaca sekalian, formula ini saya cipta sendiri berdasarkan pengalaman saya sebagai Pendebat Universiti. Saya tidak merujuk mana-mana buku. Jikalau ada persamaan itu adalah secara kebetulan. Saudara, dengan cara merangsang dan melatih organ ucapan kita setiap hari, akan menghasilkan satu pengucapan yang petah dan fasih. Sekarang, apakah itu organ ucapan? Baiklah, saya senaraikan sebahagian sahaja iaitu seperti lidah (pangkal, tengah dan hujung), bibir, gigi, gusi, lelangit (keras dan lembut) dan peti suara.

Yakin dan percayalah pada saya bahawa, tanpa kesemua organ ini sudah pasti kita tidak akan dapat bercakap dengan baik apatah lagi berpidato. Malahan salah satu sahaja daripada banyak organ ini tidak berfungsi, seni pengucapan kita akan pincang. Persoalan sekarang adalah, bagaimana merangsang dan melatih organ-organ ini. Kaedahnya mudah sahaja, apabila bercakap pastikan kita mainkan fungsi semaksima mungkin setiap organ yang berkenaan. Saya ambil satu contoh iaitu bibir. Peranan bibir adalah untuk membentuk bunyi yang keluar daripada mulut kita agar dapat menghasilkan sebutan yang betul.

Jadi kita tidak perlu malas untuk membuka bibir dengan sempurna apabila bercakap. Misalnya apabila kita menyebut perkataan 'untuk', pastikan bibir kita muncung ke depan. Dengan cara ini, sebutan kita akan sempurna. Baiklah, bagaimana melatih bibir ini? Salah satu caranya adalah melakukan bubbling technique. Lakukan setiap pagi, tengahari, petang dan malam. Latihan ini bisa melembutkan bibir. Bibir yang keras adalah satu masalah untuk memiliki sebutan yang petah dan fasih. Sekarang saudara sudah jelas kan? Diharapkan macam itulah ye.

Sebagai umat Islam, cara yang terbaik untuk merangsang dan melatih organ ucapan adalah dengan memperbanyakkan membaca Al-Quran. Dengan membaca Al-Quran bertajwid, mahu atau tidak kita mesti menggunakan semua organ ucapan itu. Sebab itu, dalam sejarah ketamadunan Islam kita pernah mendengar riwayat mengatakan bahawa manusia yang paling fasih dan petah adalah Muhammad Bin Abdullah (Nabi Muhammad SAW). Faktor ini adalah salah satu penyebab baginda disenaraikan sebagai orang yang paling berpengaruh di dunia oleh sarjana barat Michael H. Hart. Walaupun baginda itu tidak pandai membaca dan menulis tapi baginda menerima Al-Quran itu daripada Allah SWT melalui perantaraan malaikat Jibril AS dan kefasihan baginda mengungkapkan ayat-ayat suci itu pastinya tiada tandingan.

Sehinggakan baginda bukan sahaja seorang yang selalu 'membaca' Al-Quran tapi akhlak baginda itupun digelar sebagai "Al-Quran yang berjalan". Baiklah, Bagi yang bukan beragama Islam boleh juga berlatih tanpa membaca Al-Quran iaitu dengan cara memahirkan diri dengan menyebut dengan betul huruf jawi dari Alif hingga Ya. Saudara, saya tidak berniat menerangkan tentang formula ini secara lebih terperinci lagi kerana saya berhasrat menulis buku tentang ini. Sebagai makluman, sekarang masih dalam proses penulisan. Formula ini adalah cebisan daripada tulisan saya. Akhir kata, selamat mencuba...

No comments:

Related Posts with Thumbnails

WHAT DOES GEOLOGIST DO

Geologists work to understand the history of our planet. The better they can understand Earth’s history the better they can foresee how events and processes of the past might influence the future.

WHAT IS GEOLOGY

Geology is the study of the Earth, the materials of which it is made, the structure of those materials, and the processes acting upon them. It includes the study of organisms that have inhabited our planet. An important part of geology is the study of how Earth’s materials, structures, processes and organisms have changed over time.

GEOLOGY AS A CAREER

Geologists work in a variety of settings. These include: natural resource companies, environmental consulting companies, government agencies, non-profit organizations, and universities. Many geologists do field work at least part of the time. Others spend their time in laboratories, classrooms or offices. All geologists prepare reports, do calculations and use computers.

  © Blogger templates GeoMotivator.Com by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP