Senjata jutawan-Compound Interest: Dr. Irfan Khairi

Umar, sering saya ditanya "Apakah rahsia untuk menjadi kaya?". Apa satuperkara yang boleh kita lakukan untuk memastikan kita menjadijutawan?Umar, jawapannya amat mudah- infact, ianya bukan lagi rahsia oleh kerana didalam apa jua buku kewangan peribadi di dunia, sudah pasti terdapat satu bab menceritakan cara ini. cara yang 100% sekiranya digunakan akan menjadikan kita jutawan. Ya, anda juga boleh menjadi jutawan sekiranya mengikut cara ini.

Tidak kira latar belakangpendidikan kita, tidak kira tahap intelegent kita, tidak kira apakepakaran kita, terdapat satu cara yang akan memastikan seseorangitu menjadi jutawan. Namun, tidak ramai yang benar-benar mengambilkesempatan ini.Caranya bukanlah cara cepat kaya... tetapi, cara pasti kaya. Hendaktahu apakah caranya? Izinkan saya jelaskan dengan satu gambaran...Bayangkan seorang bayi apabila dilahirkan, pada setiap hari, ibunyameletakkan RM1.00 ke dalam tabung untuk bayi tersebut. Sehari saturinggit. Sebulan jumlah nya menjadi RM30. Setahun, jumlahnyamenjadi RM365.

Teruskan simpanan kedalam tabung bayi tersebut danketika bayi itu berumur 40 tahun, jumlah yang terkandung didalamtabung tersebut adalah RM14,600.Wang yang disimpan tidak berkembang. Mungkin tabung yang digunakanperlu upgrade menjadi tabung yang lebih besar. Tetapi, let's faceit... RM14,600 dari simpanan selama 40 tahun bukanlah jumlah yangbesar.Sekarang, bayangkan sekiranya wang tersebut di simpan di dalam unitsimpanan yang memberi pulangan interest sebanyak 12% setahun danRM1 di simpan setiap hari sejak dilahirkan. Wang yang sepatutnyahanya RM14,600, kini menjadi RM352,943.18 selepas 40 tahun.RM352,943.18 ??? Dari mana datangnya lagi RM338,343?Ini adalah jawapan kepada soalan bagaimana hendak menjadi kayadengan pasti.

Penambahan RM338,343 tersebut datangnya dari kuasakompaun (Compound Interest)Compund Interest adalah alat yang paling utama yang memberi kekayankepada orang-orang kaya di dunia. Elbert Einstein pernah di tanyamengenai compund Interest. Jawapan yang diberikan olehnya amatmudah. Katanya, compund interest adalah "the greatest invention ofall time". Sememangnya contoh saya mengenai bayi di atas agak tidak lojik.Takkan pula seorang ibu boleh memasukkan RM1 setiap hari sehinggaumur bayi tersebut 40 tahun. Tetapi, contoh saya tersebut adalahuntuk menunjukkan bahawa betapa kecilnya simpanan kita, sekiranyadilaburkan pada jangka panjang, ia akan menjadi amat besar!Saya mempunyai kenalan yang tahu mengambil advantage kuasa kompouninterest.

Mereka adalah pasangan suami isteri sederhana. Pendapatansuami adalah RM2,500. Pendapatan Isteri juga RM2,500. Mereka hidupdengan sederhana dan tidak boros. Sehinggakan, segala perbelanjaanuntuk menampung hidup dibayar oleh suami- kediaman, kereta, makanminum dan segala keperluan di bayar oleh suami. Manakala, gajiisteri di simpan ke dalam unit simpanan yang memberi pulangan 12%(Kini di Malaysia, pulangan 12% adalah agak biasa sekiranya andaresearch syarikat-syarikat Mutual funds).Pasangan tersebut sebenarnya adalah didalam jalan yang akan membawamereka menjadi jutawan!Bagai mana? Dengan menyimpan RM2,500 setiap bulan dan diberipulangan 12% atas simpanan mereka, katakan mereka mulakannya padaumur 25 tahun (kahwin muda!).

Sebelum umur mereka mencecah 45 tahun, kekayaan mereka berjumlah RM2,473,138.41 . Ya, hampir RM2.5 juta! Dan ini dengan hanyamenganggap gaji Isteri yang disimpan langsung tidak naik selama 20tahun tersebut. Pasangan tersebut mencapai status jutawan pada umur38 tahun! Kesemua ini adalah hasil kuasa compound interest!Sekiranya anda tidak teruja dengan angka-angka ini, biar sayajelaskan lagi mengenai kuasa kompound interest dan apakah kuncikejayaan kompoun interest.Kunci untuk kompoun interest. Iaitu, mulakan dengan cepat!Sekiranya anda berlengah memulakan simpanan anda, efek kompuninterest diperlambatkan.

Perhatikan senario ini. Zahid menyimpan RM200 setiap bulan sejakmula bekerja pada umur 20 tahun. Asri pula lambat mengambil tindakan. Asri mula menyimpan pada umur27 tahun. Tetapi, Asri menyimpan RM400 setiap bulan. dua kali gandalebih dari Zahid.Mari kita lihat apabila mereka berdua menjangkau umur 38 tahun...Simpanan pelaburan Zahid adalah RM 115,124.39 Simpanan pelaburan Asri pula adalah RM 108,758.34 - walaupun Asrimenyimpan dua kali ganda dari pada Zahid.Ini menunjukkan keputusan Zahid melabur awal- walaupun sedikitjelas memberi pulangan yang lebih berbanding dengan Asri yangmengambil keputusan melabur lewat - walaupun dua kali ganda.Sekarang, mungkin antara pembaca mengeluh... tapi Irfan- menunggu20 tahun adalah masa yang lama! Menunggu 15 tahun adalah masa yanglama untuk mencapai kekayaan.Anggap compound interest sebagai alat untuk menjadi kaya.

Walaupunmungkin mengambil masa yang lama, namun, ia adalah cara yang pasti.Teringat saya tentang cerita sang arnab dan kura kura. Di manaarnab dengan pantas dan bongkak memulakan perlumbaan. Tetapi, diakhir perlumbaan, sang kura-kura yang perlahan yang tersenyumriang memenangi perlumbaan!Buat pesanan akhir, tanya diri sendiri. Boleh kah anda menyimpanRM10 setiap hari mulai hari ini kedalam akaun pelaburan yangmemberi pulangan 12% setahun? Jika boleh, teman, dalam masa 30tahun, anda juga adalah seorang jutawan!Salam cemerlang!ps: Untuk melipat kali gandakan pendapatan melalui compoundinterest, tambahkan hasil pendapatan anda, mungkin dari memulakanperniagaan secara sambilan dan gabungkannya dengan pendapatanmelalui compound Interest ini.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

WHAT DOES GEOLOGIST DO

Geologists work to understand the history of our planet. The better they can understand Earth’s history the better they can foresee how events and processes of the past might influence the future.

WHAT IS GEOLOGY

Geology is the study of the Earth, the materials of which it is made, the structure of those materials, and the processes acting upon them. It includes the study of organisms that have inhabited our planet. An important part of geology is the study of how Earth’s materials, structures, processes and organisms have changed over time.

GEOLOGY AS A CAREER

Geologists work in a variety of settings. These include: natural resource companies, environmental consulting companies, government agencies, non-profit organizations, and universities. Many geologists do field work at least part of the time. Others spend their time in laboratories, classrooms or offices. All geologists prepare reports, do calculations and use computers.

  © Blogger templates GeoMotivator.Com by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP