Perkasakan Motivasi Diri Dgn Membaca Kisah Hidup Tokoh Yg Anda Kagumi.

Rasulullah SAW pernah bersabda:
"Tidak akan hilang satu golongan dari umatku yang akan menegakkan kebenaran. Mereka tidak akan dimudharatkan oleh orang-orang yang cuba menentang dan merendah-rendahkan mereka sehinggalah tiba pertolongan dari Allah SWT". Sahabat bertanya kepada Baginda SAW: "Siapakah mereka wahai Rasulullah?" Jawab Nabi: "Manusia dari umatku di Baitulmaqdis dan pelindung-pelindung (mujahid-mujahid) di Baitul Maqdis".

Subuh yang hening, 22 Mac 2004, tiba-tiba dikejutkan oleh suara deruman helikopter Apache buatan Amerika Syarikat. Syeikh Ahmad Yasin yang ketika itu baru saja keluar dari Masjid Akademi Islam selepas mengerjakan solat Subuh, terkejut.

Helikopter itu milik Israel. Hanya dalam masa beberapa saat saja, kesunyian bandar Gaza dipecahkan oleh gegaran sebutir peluru berpandu yang meluncur tepat ke arah pemimpin agung Hamas yang dicintai oleh rakyat Palestin itu.

Belum lagi hilang asap ledakan yang pertama, peluru kedua dan ketiga segera menyusul. Subuh itu juga jasad, Syeikh Ahmad Yasin syahid. Jasadnya berkalang tanah, hancur bersama kerusi roda yang setia menemaninya sekian lama.

Beberapa orang yang berada di sekitar tempat itu bertempiaran lari sambil menjerit-jerit. Tiada apa yang dapat mereka lakukan. Enam orang lain, termasuk dua orang pengawal dan seorang anak lelakinya, turut terkorban dalam serangan tersebut. 17 yang lain cedera.

Jenazah kesemua mereka segera dikejarkan ke Hospital As-Shifa` di bandar Gaza. Hampir seluruh tubuh Syeikh Ahmad Yasin hancur menjadi cebisan-cebisan daging yang berserakan, kecuali kepalanya. Wajahnya tersenyum, seolah-olah menunjukkan betapa bahagianya saat itu.

Setelah berjalan jauh di jalan jihad, akhirnya Syeikh Ahmad Yasin mendapat apa yang ia cita-citakan. Sudah sampai masa untuk ia mengadap Tuhannya. Hari itu seluruh tanah Palestin seakan bergetar, lebih-lebih lagi ketika berita itu menyebar ke telinga setiap para pencinta jihad.

Getaran syahidnya telah membuat seluruh rakyat Palestin bersimpuh lumpuh dan diselimuti rasa sedih yang tiada taranya. Seluruh isi Palestin menangis, deraian air mata membanjiri jalan-jalan.

Jika diberi kesempatan, pastilah setiap orang daripada mereka ingin menjadi orang yang menghantarkan jenazah beliau ke kuburan. Atau sekurang-kurangnya mendapat kesempatan untuk menyaksikan wajahnya yang menyejukkan.

Atau sekadar meraba tapak tangannya yang hancur supaya dapat belajar bagaimana cara memukul musuh, serta bagaimana seharusnya menjalani kehidupan ini. Pengumunan segera dibuat di masjid-masjid seluruh Gaza.

Yang kemudian menyaksikan hampir 200, 000 rakyat Palestin dari Semenanjung Gaza dan Tebing Barat turun ke jalan-jalan utama. Mereka melaungkan "Allahu Akhbar!" dan "La Ilaha illa Allah".

Sebahagian daripada mereka berurai air mata - marah, geram dan dendam! Rakyat Palestin terluka dengan kematian pengasas dan pemimpin Hamas itu. Perarakan itu menjadi perarakan terbesar yang pernah berlaku dalam sejarah Palestin.

Semua orang yang berkumpul pada hari itu, samada anggota Hamas ataupun bukan, tua-muda, lelaki-perempuan, melambai-lambaikan tangan sebagai ucapan simpati ketika jenazah dibawa ke tempat istirehat terakhir.

Para mujahidin bersenjata melepaskan tembakan ke udara dan kumpulan militan melemparkan puluhan bom mortar sebagai tanda penghormatan. Pembunuhan Syeikh Ahmad Yasin telah menaikkan kemarahan rakyat Palestin terhadap bangsa penjajah itu.

Mereka bersumpah akan mengirim kematian ke setiap sudut rumah-rumah bangsa Yahudi. Selama ini Syeikh Ahmad Yasin adalah simbol perjuangan rakyat Palestin. Beliau sentiasa berada di tengah-tengah rakyat, bersama-sama menentang Israel dalam apa keadaan sekalipun, termasuklah ketika kedua-dua kakinya sudah lumpuh.



Sumber: Petikan daripada buku, "Syeikh Ahmad Yasin, Perjuangan Memburu SYAHID" oleh Muhammad Umar Ghazali.

2 comments:

Anonymous said...

Pencinta Jihad berkata:

Hapuskan Yahudi! Nyahkan keparat-keparat ini dari bumi Allah. Taaaaaaakbirrrrrrr! Ayuh, kongsikan tajuk ini (http://motivasimalaysia.blogspot.com/2008/12/perkasakan-motivasi-anda-dgn-membaca.html). Allahuakhbar...

Umar Safri said...

Ya... Takbir! Tq kerana tolong promosi... Bersama kita memerkasakan roh jihad di dlm diri kita. Amin...

Related Posts with Thumbnails

WHAT DOES GEOLOGIST DO

Geologists work to understand the history of our planet. The better they can understand Earth’s history the better they can foresee how events and processes of the past might influence the future.

WHAT IS GEOLOGY

Geology is the study of the Earth, the materials of which it is made, the structure of those materials, and the processes acting upon them. It includes the study of organisms that have inhabited our planet. An important part of geology is the study of how Earth’s materials, structures, processes and organisms have changed over time.

GEOLOGY AS A CAREER

Geologists work in a variety of settings. These include: natural resource companies, environmental consulting companies, government agencies, non-profit organizations, and universities. Many geologists do field work at least part of the time. Others spend their time in laboratories, classrooms or offices. All geologists prepare reports, do calculations and use computers.

  © Blogger templates GeoMotivator.Com by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP