Aku Dibius Cinta!


Ya Allah... jasadku terasa amat lemah sekali. Hatiku meroyan dan bicaranya menerawang jauh. Fikiranku kusut, kalut dan berbalut-balut. Aku umpama seorang penyelam yang akan lemas dipukul ombak bergulung-gulung di Segitiga Bermuda.

Amanah yang Engkau titipkan buatku berat benar adanya. Aku tersungkur... aku tak mampu lagi memikulnya. Aku sombong, angkuh dan bongkak... tika kegagahan geologi gunung-ganang menolak amanah ini, aku dengan pantas merampasnya dengan rakus.

Tapi, aku yakin belas kasihMu kepada hambaMu jauh lebih besar dan banyak daripada gugusan bintang gemintang di angkasa raya. Wahai tuhan yang maha besar! Kuatkan aku... pimpinlah tanganku. Bawalah aku ke destinasi sebenarku dengan rahmatMu yang maha luas.

Tidak ada yang bisa membantuku melainkan Engkau ya Allah... jangan tinggalkan aku. Selimutilah aku dengan rasa kecintaan menggunung kepadaMu. Bukan pada selain daripadaMu...

Janganlah dibiarkan nafsu, dunia dan syaitan melapah, menjamah dan merobek-robek sisa imanku yang masih tinggal. Aku menyintaiMu ya Allah... tolonglah aku, tolonglah aku, tolonglah... aku tahu ya Allah, sebentar lagi aku akan kembali kepadaMu...

7 comments:

JMimie said...

ai bo Injoy..tutuyanai bo..palan2 momuobo..isai kelo 'aku' nu dilo..cerpen ka ni?

**when we feel so down, it's ok because it just a symptom - won't be able to kill us yet - telling us that we need to slow down and spend some time with our Creator lest we get stucked and be killed in ignorance of the truth..

Umar Safri said...

mimie,

aiobo, mongurang putih ko biano bo. hehe.. aaku baanar asampin urang putih nga oritianku e bo.

lontaran rasa baini kabarasan. rupanya, apabila kita HANYA menyintai Tuhan... barulah kita merasakan hidup kita bererti.

hanya DIA yang layak dicintai walaupun kita mungkin tidak layak menjadi `kekasihNya`.. yang lain hanya layak disayangi dan dikasihi.

Little Mike (LM) said...

Mencintai Dia adalah seperti air jernih yang tidak berkeputusan alirnya. Gemersiknya tidak terduga.. meskipun dinikmati jua oleh pengertian yang tidak kunjung difahami ajaibnya dalam diri kita. Bersujud la kita terus di depan-Nya. Dia itu Allah yang adil di dalam semua tanya kehidupan kita.

Transformasi Kepimpinan said...

Ada kou punya tingaton kaaa ... heheh
bikin naik iman ini gambar urang mati, bah kalau Mr. Aki ambil apa2 gambar d buluk kou jangan kaou marajuk aaaa .... kasi halal saja demi urang tua ini

Umar Safri said...

LM,

tq atas kata2 penuh berhikmah tu. kebenarannya memang tidak boleh disangkal lagi. marilah kita mengambil manfaatnya.

mr. aki,

tiada tinggaton di sini. yg ada hanya secangkir iman, yg akan menenggelamkan manusia ke lautan cinta kpd Allah. hehe... sorius juga. sama boliou2 ni mesti katawa2 bah kan. ambil saja bah kalau ada yg bagus.

kyro said...

Sangat menginsafkan.

Umar Safri said...

sdr. kyro,

hidup kita dipebuhi dgn kesibukan dunia. yg selalunya membuatkan kita alpa. kita lupa yg kita mempunyai Tuhan. kita lupa yg kita akan mati bila-bila masa. kita lupa tujuan Tuhan ciptakan kita.

sebab itu kita perlu selalu mengingati mati. ia penasihat terbaik buat kita. ia tidak akan samasekali merencatkan motivasi kita. malah ianya akan semakin kuat di dlm menongkah arus perjuangan.

Related Posts with Thumbnails

WHAT DOES GEOLOGIST DO

Geologists work to understand the history of our planet. The better they can understand Earth’s history the better they can foresee how events and processes of the past might influence the future.

WHAT IS GEOLOGY

Geology is the study of the Earth, the materials of which it is made, the structure of those materials, and the processes acting upon them. It includes the study of organisms that have inhabited our planet. An important part of geology is the study of how Earth’s materials, structures, processes and organisms have changed over time.

GEOLOGY AS A CAREER

Geologists work in a variety of settings. These include: natural resource companies, environmental consulting companies, government agencies, non-profit organizations, and universities. Many geologists do field work at least part of the time. Others spend their time in laboratories, classrooms or offices. All geologists prepare reports, do calculations and use computers.

  © Blogger templates GeoMotivator.Com by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP